Esikatsele PDF
Siirry latauskeskukseen Tulosta
VUOSIKERTOMUS 2014

Asiakkaat

Finnveran asiakasmäärä pysytteli edelleen 30 000 tuntumassa ja oli vuoden 2014 lopussa yhteensä 28 800. Asiakasmäärä laski hieman edellisvuodesta. Nopeinta asiakasvaihtuvuus oli pienrahoituksessa, jossa rahoitusmäärät ovat pienimmät ja takaisinmaksuajat lyhimmät. Asiakkaista 89 prosenttia oli mikroyrityksiä, 10 prosenttia muita pk-yrityksiä ja yksi prosentti suuryrityksiä. Noin 20 prosenttia asiakkaista oli yrittäjiä, joille on myönnetty yrittäjälainaa sijoitettavaksi yrityksen pääomaksi tai yhtiöpanokseen.

Asiakasyritykset kokoluokittain 31.12.2014, %

Mikroyritykset Muut pk-yritykset Suuret yritykset
89 10 1

Finnveran asiakkaita ovat niin aloittavat suomalaiset mikroyritykset kuin kotimarkkinoilla toimivat tai kansainvälistymään pyrkivät pk-yritykset. Yritys kääntyy usein Finnveran puoleen, kun sillä on edellytykset kannattavaan liiketoimintaan, mutta rahoitus ei järjesty kaupallisilta markkinoilta esimerkiksi riittämättömien vakuuksien vuoksi. Viennin rahoituksen asiakkaita ovat suomalaiset vientikauppaa harjoittavat suuryritykset, näiden ulkomaiset ostaja-asiakkaat sekä kotimaiset ja ulkomaiset viennin rahoittajapankit.

Asiakkaat tavoittavat Finnveran usean kanavan välityksellä. Verkkosivumme tarjoavat yrityksille tietoa ja neuvoja rahoitusmahdollisuuksista toiminnan eri vaiheisiin. Henkilökohtaisissa tapaamisissa keskustelemme asiakkaan kanssa rahoitustarpeiden yksityiskohdista. Lisäksi asiakkaat voivat ottaa meihin päivittäin yhteyttä puhelinpalvelun, sähköisen asioinnin ja sosiaalisen median kautta. Kehitämme jatkuvasti Finnveran sähköisiä palveluita vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.

Osaamisella ja aktiivisella asiakastyöllä autamme yrityksiä luomaan menestystarinoita.

Case: Finnvera auttoi yrittäjäsisarukset leipomouralle

Kerro kaverille